Cone Beam Computed Tomografi

CT-røntgen

Som en av de få klinikker i Østfold har Kransen Tannlegesenter en CT-maskin (CBCT).

Det nyeste av medisinsk scanningutstyr

CBCT står for «Cone Beam Computed Tomografi» og er det nyeste av medisinsk scanningutstyr. Det er en moderne tredimensjonal radiologisk undersøkelsesteknikk.

Maskinen tar snitt-røntgenbilder av pasientens tann, kjeve eller ansikt og gir et tredimensjonalt bilde slik at et punkt/objekt kan undersøkes fra flere vinkler. (3D)

Maskinen er en av de nyeste på markedet og gir derfor også meget lite stråling.

Når kan det være aktuelt å ta en CBCT?

Det kan for eksempel være aktuelt å ta en CT-scan i forbindelse med utredning før kirurgiske inngrep eller før implantater skal settes inn. Dette for å kunne gi deg en trygg behandling.

Diffuse smerter og riktig diagnosesetting kan også være en indikasjon.

Pasient vil i de fleste tilfeller få Helfo-refusjon ved behov for CT-scanning.

Våre CBCT bilder sendes til vår radiolog Anders Valnes for gjennomgang/analyse.