Bruxisme

Tanngnissing

Tanngnissing kan føre til slitasje av tenner, muskelsmerter, kjeveleddsproblemer og hodepine.

Hva er tanngnissing?

Tanngnissing (Bruxisme) er relativt vanlig og knytter seg ofte til situasjoner hvor vi er anspente eller når vi sover. Tanngnissing er i utgangspunktet ikke farlig, men kan være veldig plagsomt og vondt for den det gjelder.

De fleste gnisser tenner om natten og er ofte selv ikke klar over at de gjør dette, men mange kan ha symptomer som spenningshodepine og slitne kjevemuskler. Etterhvert ser man også tegn på at dette kan gå utover tennene.

Tegn og symptomer på tanngnissing
  • Spenningshodepine
  • Slitne kjevemuskler
  • Rette kanter på tennene (den buede naturlige formen slites bort)
  • Slitte fyllinger
  • Sprekker i fyllinger
  • Ising
  • Dårlig søvn
Behandling med bittskinne

Bittskinne er et godt alternativ for å bryte den onde sirkelen med gnissing.

Det finnes flere typer bittskinner, men den vanligste er den som er hard og strekker seg over flere tenner. Den plasseres over tennene i den ene kjeven.

Bruk av bittskinne vil avlaste kjeveledd og kjevemuskulaturen vil slappe av . Årsaken er at bittet heves og muskelene får da ikke strammet seg. Dette kan lindre og ofte fjerne gnissing og stoppe den skaden dette kan påføre tennene. Det vanligste er å bruke bittskinnen på natten, men i enkelte tilfeller kan man se at den også gjør nytte på dagtid fx i krevende studie – eller jobbsituasjoner.

Tannlegen kan også gi deg øvelser som avlaster og strekker på muskulaturen. Dette kan være meget effektivt mot spenningshodepine.

Hva er en bittskinne?

En bittskinne utformes eksakt etter dine tenner. Det tas et avtrykk og det lages en skinne ut fra dette. Skinnen som lages er ofte i hard plast (akryl) og det er et tannteknisk laboratorie som fremstiller den.

Myke bittskinner kan også lages, men førstevalg er harde da disse vil avlaste musklene mer.

Gjenoppbygging av slitte tenner

Ved langvarig tanngnissing kan tennenes beskyttende emalje slites bort og ising kan oppstå. Samtidig blottlegges tannens indre lag som er mindre hardfør enn emaljen; det betyr igjen at tap av tannsubstans kan eskalere. Hos enkelte pasienter kan dette alvorlige tapet av tannsubstans føre til at høyden på bittet reduseres.

Behandling i tide er derfor viktig og det forsøkes ofte i første omgang å restaurere med plastfyllinger. Hvis det viser seg at dette ikke er holdbart nok, vil tennene måtte bygges opp med kroneterapi (en omfattende bittheving er da vanlig).

Har jeg krav på refusjon?

Har du smerter i tyggemuskulatur og sykdom i kjeveledd som følge av tanngnissing, gir dette rett til refusjon fra Helfo.

Store tannskader på grunn av tanngnissing kan også gi rett til refusjon fra Helfo.

Hør med tannlegen din!