Endodonti

Rotfylling

En behandling hvor en syk nerve renses bort og erstattes med et plastisk baterietett materiale.

Hva er en rotfylling?

Innerst inne i tannen finner vi nerver og blodårer (pulpa). Hvis bakterier får tilgang til blodårene og nervesystemet inne i tannen, blir det betennelse i nerven. Dette kan for eksempel skje ved store hull (kariesangrep). Hvis det blir en akutt betennelse, kan store smerter oppstå, men noen ganger «dør» nerven uten at vi merker det. Betennelser kan derfor oppdages ved en tilfeldighet på røntgen.

En rotfylling kan gjøres i én eller to seanser. Det kommer an på smertebildet, forløpet og funn på røntgenbildet.

Ved en rotfylling fjernes det vi kaller pulpa og nervekanelen renses. Fronttennene og hjørnetennene har ofte én nerve, mens antallet øker bakover. Jeksler har ofte 3-4 kanaler og det kan være en relativt stor jobb å rense ut disse.

Bakteriedrepende midler brukes i kanalen og roten «plomberes» til slutt med en rotfyllingsmasse som gjør roten tett innvendig. På toppen forsegles tannen med en fylling eller krone.

Er det vondt å rotfylle?

Behandlingen foregår med lokalbedøvelse så det skal ikke være vondt å rotfylle. Mange blir overrasket over lite smerter det er ved denne behandlingen, men hvis tannen er veldig betent i forkant kan det i noen tilfeller være litt vanskelig å få anestesien til å sitte. Det kan også være litt ømt i dagene etter behandling, men med litt smertestillende er det vanligvis uproblematisk. Noen få ganger er betennelsene svært resistente mot behandling. Da kan det være nødvendig med en antibiotikakur.

Symptomer på en betent tann
  • Ising, følsom for varm drikke (begynner ofte med ising på kaldt)
  • Smerter
  • Tannen føles for høy