69 25 19 82 kransen@smilehull.no

Rotfylling

Rotfylling er en behandling hvor en syk nerve renses bort og erstattes med et plastisk baterietett materiale.

Pris fra kr. 3900,-

Hva er en rotfylling?

Inne i tannen er det et hulrom med nerver og blodkar kalt pulpa. En rotfylling innebærer at vi renser bort pulpa og erstatter den med et bakterietett materiale. Behandlingen strekker seg vanligvis over minimum to tannlegebesøk. Selve inngrepet skjer under lokalbedøvelse og er vanligvis smertefritt. Etter at tannen er ferdig rotfylt, kan den bygges opp igjen. Dette gjøres med en tannfarget fylling eller en keramisk krone i porselen.

Hvorfor må en tann rotfylles?

Hvis pulpa blir skadet og infisert av bakterier, kan den ikke hele. Den vanligste årsaken til slike skader er dype hull i tannen (fig. I). Resultatet kan bli tannsmerter, og en infeksjon som sprer seg til kjevebenet rundt tannens røtter (fig. II). En rotfylling innebærer fjerning av bakteriene slik at vi får kontroll på infeksjonen (fig. III). På denne måten kan vi redde tannen (fig. IV).

Smerter og hevelse etter utrensing

I forbindelse med rensing av en tann med infeksjon kan bakteriebalansen forskyves slik at det oppstår smerter og hevelse. Noe smerter etter utrensing er normalt, men hvis det er tegn på infeksjonsspredning kan antibiotika være nødvendig. Ta kontakt om du mistenker slik infeksjonsspredning.

Også ved utrensing av tenner uten infeksjon vil det kunne være smerter i etterkant. Dette er normalt og vil vanligvis gå over etter noen dager.

Hva er alternativet til rotfylling?

Alternativet til rotfylling vil være å fjerne tannen. Hvis du ønsker det kan vi deretter erstatte tannen med en keramisk bro eller et implantat med en keramisk krone på toppen. Dette er løsninger som er vesentlig dyrere enn om tannen rotfylles og beholdes.

Hvordan er prognosen etter rotfylling?

En rotfylling er et forsøk på å redde tannen, og de fleste tenner kan rotfylles med svært godt resultat. Når resultatet likevel ikke blir som vi ønsker, kan dette ha ulike årsaker.

De vanligste er:

• sprekkdannelser i roten hvor bakterier ikke kan renses bort
  • ekstra nervekanal som er infisert, men som ikke lar seg påvise
  • forkalkninger som tetter nervekanalen
  • kraftige avbøyninger på roten
  • tapt toppfylling som gjør at bakterier kan trenger inn i rotfyllingen

Selv om rotfyllingen teknisk sett er vellykket, kan det i noen tilfeller forekomme svake ettersmerter i tannen i opptil flere måneder etter at behandlingen er ferdig.

Det er også viktig å være klar over at en rotfylt tann ikke er like sterk som før. Den er derfor mer utsatt for å knekke enn en frisk tann. Av og til vil det derfor være nødvendig å styrke tannen med en keramisk krone.

Hva koster en rotfylling?

Prisen på en rotfylling avhenger av den tiden som går med til behandlingen. Arbeidet er teknisk vanskelig og tidkrevende og strekker seg normalt over minimum to tannlegebesøk. I tillegg kommer kostnaden med å bygge opp igjen tannen. Man vil derfor kunne få et skriftlig kostnadsoverslag i forkant av behandlingen.

BESTILL TIME

Viktig informasjon etter behandlingen

I prosessen med å rotfylle en tann vil man normalt måtte påregne en periode med en midlertidig fylling. Den midlertidige fyllingen skal hindre at nye bakterier kommer inn i tannen mens behandlingen pågår.

• Den midlertidige fyllingen er først myk og blir gradvis sterkere. La den derfor være i ro og vent minst 1 time før du spiser.
  • En midlertidig fylling blir aldri så sterk som en vanlig fylling. Vær derfor noe forsiktig ved tygging. Ta kontakt dersom større biter knekker av den midlertidige fyllingen.
  • Tannen rundt den midlertidige fyllingen er svekket. Ta kontakt dersom noe av tannen faller av.
  • Ikke bruk tannstikker eller tanntråd i området ved den midlertidige fyllingen. Rengjør ellers tannen som normalt.

Etter at rotfyllingen er ferdig utført er det viktig å ta godt vare på den rotfylte tannen for å unngå senere infeksjon.

• Kontakt tannlege snarest dersom deler av en rotfylt tann knekker av. Hvis tannen knekker øker risikoen for infeksjon
  • Grundig renhold av rotfylte tenner er svært viktig. Et dypt hull i tannen medføre at bakterier kommer inn til rotfyllingen og infiserer denne på ny.
  • Dersom en rotfylt tann er restaurert med en krone, vil det i utgangspunktet være mindre fare for infeksjon av rotfyllingen. Dersom kronen løsner og faller ut, kan likevel nye bakterier komme til. Ta derfor kontakt med tannlege snarest dersom dette skulle skje.

Kransen 16, 1531 Moss
Faks: 69 24 27 01