Odontofobi

Tannlegeskrekk

Vi har stor forståelse for at du som pasient kan være engstelig for tannbehandling av komplekse årsaker.

Hva er odontofobi?

Odontofobi er en diagnostisk sterk angst for tannbehandling. Rundt 5% av den norske befolkning lider av alvorlig odontofobi, så kjenner du deg igjen er du ikke alene om dette. Det kan til og med oppleves som en fysisk reaksjon i forkant av tannbehandling som klamme hender, tørr munn eller hjertebank. Noen er så engstelige at de har problemer med å bestille, eller møte, til tannlegetimen.

Det er ulike former for tannbehandlingsangst. Ved å gå frem steg for steg, vil vi kunne identifisere ditt individuelle problem. Slik kan vi sammen med deg legge til rette for en best mulig behandlingsopplevelse.

To av våre tannleger har spesialkompetanse på tannlegeskrekk (odontofobi) og har et stort ønske om å hjelpe til med at du overvinner denne angsten. Vi møter deg med et åpent sinn og en genuin interesse for å hjelpe deg!

Inger-Marie Nordgård
Inger-Marie Nordgård Tannlege
Spesialkompetanse i odontofobi (tannlegeskrekk).
Aina Hellerud Markussen
Aina Hellerud Markussen Tannlege
Spesialkompetanse i odontofobi (tannlegeskrekk).
Første time

Første time benyttes fortrinnsvis til samtale hvis du ikke har et bestemt ønske om noe annet. Det viktigste er at du opplever at behandlingen foregår på dine premisser slik at du føler mestring!

Sedasjon og narkose

Vi kan hjelpe deg med å gjennomføre behandling med sedasjon eller narkose hvis du mener du ikke makter å gjennomføre på annet vis.

Årsaken til at narkose ønskes er mange. Les mer under hovedside for narkose her.