69 25 19 82 kransen@smilehull.no

Tannimplantat

Et implantat er en liten skrue i titan som opereres inn i kjevebenet. Dette muliggjør erstatning av manglende tenner.

Hva koster implantat?

Mange har rettighet til Helfo-refusjon ved implantat-behandling.  Dette vil bli avklart ved konsultasjon og kostnadsoverslag.

Hva er et tannimplantat?

Et implantat gjør det mulig å feste en tannerstatning. Implantatbehandling er sikker og trygg behandling med svært god holdbarhet og prognose.

Implantatbehandling er en prosess som krever grundige forundersøkelser og nøye planlegging. Behandlingen strekker seg som regel over flere uker og krever mange tannlegebesøk.

BESTILL TIME

Giovanni Nuzzo

Spesialist i periodonti

Behandlingen trinn for trinn:

Når vi reparerer tannen med en fylling borer vi først bort den dårlige tannsubstansen og rengjør hullet. Hvis du synes dette gjør vondt, kan du få bedøvelse.

1. Innsetting av implantat (fikstur)

Operasjonen utføres i lokalbedøvelse og er smertefri. Vi gir resept på penicillin og smertestillende tabletter før operasjonen. Etter inngrepet vil du motta mer utfyllende informasjon. Slik vet du hvordan du skal forholde seg i tiden etter operasjonen.

1. Tilhelingsperiode

Det tar vanligvis flere uker før implantatet kan belastes. Som regel er tilhelingsperioden kortere i underkjeven enn i overkjeven.

1. Montering av distanse

Distansen monteres som en forlengelse av implantatet og skal fungere som feste for tannerstatningen.

1. Fremstilling og montering av tannerstatning.

Dette krever to eller flere tannlegebesøk alt etter hvilken type tannerstatning du trenger.

Hva koster tannimplantat:

Implantatbehandling er en omfattende og kostbar behandling. Du kan derfor få et skriftlig kostnadsoverslag før behandlingen starter. Prisen avhenger av antall implantater som skal settes inn og hvilken konstruksjon som skal festes til implantatene.

Hva kan tannimplantat brukes til?

• Erstatte én tann.
    Man unngår da å slipe ned nabotennene for å få feste til en vanlig bro. Dette er særlig en fordel der nabotennene er uten hull og fyllinger.
  • Erstatte flere tenner.
    Man kan operere inn to eller flere implantater og feste en keramisk bro på disse.
  • Erstatte alle tennene i kjeven.
    Implantatene vil fungere som feste for en helprotese eller for en større keramisk bro. Denne typen konstruksjon har flere fordeler i forhold til en vanlig protese.

Hvem kan få tannimplantater?

De aller fleste kan få satt inn implantater og høy alder er i seg selv ingen hindring. En grundig forundersøkelse er likevel nødvendig før behandlingen settes i gang.

Vi tar røntgenbilder for å vurdere kjevekammens høyde og kvalitet og munnhulen må være fri for infeksjoner og tannkjøttssykdom (periodontitt).

For å gjøre inngrepet så trygt som mulig, er det også viktig med oppdaterte helseopplysninger. Du må derfor gi beskjed om:

• medisiner
  • sykdommer
  • allergier
  • unormal blødningstendens
  • tidligere komplikasjoner i forbindelse med tannbehandling
  • graviditet
  • angst for tannbehandling

Mulige komplikasjoner ved implantater

Den første tiden etter innsetting av implantatet vil du kunne oppleve en viss hevelse og blåmerker i ansiktet. Dette er normalt, særlig dersom flere implantater settes inn på samme tid. Du kan også bli nummen i operasjonsområdet, men dette er med svært få unntak forbigående.

Enkelte er disponert for å få tannløsningssykdom (periodontitt). Nedbrytning av kjeveben kan også forekomme rundt implantater og kalles da peri-implantitt. Dette kan i verste fall medføre at implantatet løsner og må fjernes.

Prognose med tannimplantat?

For å få best mulig prognose er det viktig at du:

• Har kontroll på periodontitten før du gjennomfører implantatbehandling
  • Slutter å røyke
  • Holder grundig rent rundt implantatene. Husk at kravene til munnhygiene og regelmessige kontroller hos tannlegen er de samme som for naturlige tenner.

Den nye tannerstatningen utsettes daglig for store krefter ved tygging. Dette kan over tid føre til at biter av porselen eller plast knekker av. Dersom estetikk eller funksjon forringes vesentlig, kan det være nødvendig å fremstille en ny krone, bro eller protese.

Kransen 16, 1531 Moss
Faks: 69 24 27 01